Trygg e-handel
Laddar

Varukorgen är tom

  • Mer än 20000+ e-böcker och ljudböcker
    Mer än 20000+ e-böcker och ljudböcker
    Köp & läs böcker digitalt - Miljösmart, praktiskt och smidigt
  • Behöver ni dokument anpassade för era krav?
    Behöver ni dokument anpassade för era krav?
    Vi kan hjälpa er med produktion, drift och programmering.
  • Behöver du HR-stöd inom 24 arbetstimmar?
    Behöver du HR-stöd inom 24 arbetstimmar?
    Din personalchef på nätet. Snabba och professionella råd och svar.
  • Behöver du få svar inom 24 arbetstimmar?
    Behöver du få svar inom 24 arbetstimmar?
    Basjuridisk rådgivning. Korrekt och kostnadseffektivt.
  • Alltid uppdaterade och tillgängliga överallt
    Alltid uppdaterade och tillgängliga överallt
    Över 2000 dokument och mallar som är kontrollerade av proffs.

Hjälp för abonnemangskunder

Sign Ons hjälp ger svar på enklare och vanliga frågor gällande tjänsterna. Det går att öppna och stänga respektive hjälpavsnitt genom att klicka på nedanstående länkar.

Finns inte det ni undrar över eller har andra funderingar rekommenderar vi att ni vänder er direkt till vår kundtjänst på e-postadress kundtjanst@signon.se.

Det går även bra att ringa vår kundtjänst på telefon 08-410 360 10. Vår kundtjänst är öppen helgfria vardagar måndag till torsdag mellan 09.00 till 16.00, med lunchstängt mellan 12.00 till 13.00, och fredagar 09.00 till 12.00.

Begränsad support i sommar
Under juli månad kommer de flesta av oss att vara på semester och vår support kommer därför vara begränsad till e-post: support@signon.se. Vi kommer regelbundet att kontrollera supportmejlen och besvara alla eventuella frågor så snart som möjligt.

Trevlig sommar önskar vi på Sign On!

  • Administration av abonnemang

    OBS! Nedanstående gäller inte kunder som identifieras med IP-nummer.

    Mitt konto

    Vid inloggning hos Sign On aktiveras sidorna för Mitt konto. Under dessa sidor går det att administrera det konto som finns för ert företag hos Sign On genom att bland annat kunna lägga till nya användare, byta lösenord och lägga upp egna dokument.

    Företaget

    Under Uppgifter om abonnemanget finns information om era abonnemang, när abonnemang kommer att förnyas samt hur många användarkonton som ingår. Under Företagsuppgifter går det att se vilka adressuppgifter ert företag har i våra system. Om dessa uppgifter inte stämmer får ni gärna höra av er till oss så att vi kan uppdatera. Under Alla användare går det att se alla användare som är upplagda för ert konto.

    Mina uppgifter

    Under mina uppgifter går det att ändra lösenord samt e-postadress. Tänk på att den e-post som anges är den e-post som all information från Sign On skickas till.

    Mina favoriter

    Dokument som används ofta kan läggas till som favoriter under fliken Mina favoriter.

    Genom att klicka på Lägg till som favoritdokument Favoritknapp läggs valt dokument till i dokumentlistningen under Mina favoriter.

    Genom att klicka på Ta bort dokument Ta bort knapp tas valt dokument bort från dokumentlistningen.

    Mina dokument

    Här kan företaget ladda upp interna dokument. Dokument som läggs upp under Mina privata dokument syns endast exklusivt för inloggad användare och endast under fliken Mina privata dokument.

    Det går även att göra egna dokument publika genom att kryssa för rutan För hela företaget.

    Under fliken Mina publika dokument visas vilka dokument aktuellt konto delar ut till hela företaget.

    Genom att klicka på knappen Redigera dokument Redigera dokument går det att ändra dokumentuppgifterna på webbsidan.

    Genom att klicka på Ta bort dokument Ta bort tas valt dokument bort från dokumentlistningen.

  • Cookies på signon.se

    Cookielagen

    Den 1 juli 2011 trädde den nya cookielagen i kraft. 

    Läs om cookielagen här.

    Vad är en "cookie"?

    En "cookie" är information från en webbsida, som t.ex. inloggningsuppgifter, som webbläsaren sparar på din dator.

    Mer information om vad "cookies" är hittar du här

    Hur använder Sign On "cookies"?

    Sign On använder endast en "cookie" på webbsidan som sparar inloggningsinformationen för den enskilde användaren. (Om du är storkund och loggas in via ditt IP-nummer används inga "cookies"). "Cookien" används så att du som användare inte ska behöva ange ditt användarnamn och lösenord varje gång du vill använda tjänsterna på vår webbsida. Om du stänger av "cookies" i din Webbläsare måste du ange dina inloggningsuppgifter varje gång du besöker vår webbsida.

  • Frågor och svar

    Allmänt

    Hur får man sina inloggningsuppgifter?
    När du har anmält dig för ett abonnemang får du ett e-postmeddelande i retur. I e-postmeddelandet finns era inloggningsuppgifter och ni kan börja använda tjänsten direkt. Inloggningsuppgifterna finns även med på fakturan som skickas några dagar efter registreringen. Du kan även ringa och få hjälp med inloggningen direkt per telefon under kontorstid 09.00-16.00.

    Kommer det att läggas in nya dokument?
    Tjänsterna byggs ut kontinuerligt med nya dokument. Om du saknar något går det bra att skicka önskemål till kundtjanst@signon.se.

    Är dokumenten aktuella?
    Ja, dokumenten uppdateras kontinuerligt och är av senaste version.

    Är det säkert att hämta hem dokument från Sign Ons Internet tjänster?
    Våra dokument kontrolleras ständigt mot alla typer av virus. Sign On garanterar virusfria dokument.

    Jag saknar ett dokument
    Vi tar gärna emot tips om det är något dokument som du saknar. Skicka ett e-postmeddelande till kundtjanst@signon.se.

    Jag har loggat in och klickar på det dokument jag önskar, men kommer då tillbaka till inloggningssidan igen. Varför?
    För att kunna använda Sign Ons Internet Tjänster, måste din dator acceptera cookies. Läs mer här.

    Adobe Acrobat Pdf

    Varför blir ett av ifyllnadsfälten i PDF-dokumentet tomt när jag skriver ut?
    Tyvärr så uppstår detta problem med Adobe Acrobat Reader, dvs att innehållet i det fält markören står i inte skrivs ut. Se till att avmarkera alla fält genom att klicka i marginalen på dokumentet före utskrift.

    Kan jag spara ett ifyllt PDF-dokument?
    Ja, de flesta av våra PDF-dokument går att spara ned ifyllda om man har den senaste version av Acrobat Reader. Läs mer här

    När jag hämtat hem ifyllnadsverktyget, kan jag då spara det på min hårddisk för att slippa hämta hem det varje gång?
    Ja, detta är avsikten med ifyllnadsverktygen.

    Hur förflyttar jag mig mellan ifyllnadsfälten i ett PDF-dokument?
    Använd Tab- tangenten, för att kunna fylla i kryssrutor, Shift + Tab för att backa och klicka med musen i respektive ruta.

    Varför blir det en tom utskrift när jag skriver ut ett PDF-dokument?
    Du måste skriva ut genom att använda Print-knappen i verktygsfältet från ifyllnadsverktyget, Adobe Acrobat Reader.

    Microsoft Word

    När jag hämtat hem ifyllnadsverktyget, kan jag då spara det på min hårddisk för att slippa hämta hem det varje gång?
    Ja, det är meningen med ifyllnadsverktygen. Installationsprogrammet, som du laddar ner, installerar respektive ifyllnadsverktyg på din dator.

    Makro

    Våra dokument som innehåller makron är digitalt signerade för att verifiera utfärdaren (Sign On) och att dokumenten inte förändrats sedan det signerats. Därmed kan vi garantera att dokumenten inte innehåller virus eller annan skadlig kod. De normala säkerhetsinställningarna i Word 2000, och senare, visar ett fönster för att godkänna Sign On som utfärdare av dokument med makron.

    För att aktivera makron måste du normalt kryssa för alternativet ’Alla makron från den här utgivaren är betrodda’. Därefter kan du aktivera makron genom att klicka på knappen ’Aktivera makron’. När du har godkänt Sign On som tillförlitlig källa får du inte denna fråga någon mer gång.

    Plattformar

    Jag kör UNIX och undrar hur jag använder systemet?
    UNIX användare kan gratis hämta hem ifyllnadsverktyget Adobe Acrobat Reader. Det finns även Windows-emulatorer för UNIX som man kan använda sig av för att hämta till exempel Word-dokument.

  • Förutsättningar och systemkrav

    Rekommenderas

    Microsoft Office miljö

    Windows XP, Vista, Windows 7 eller Windows 8

    Garanterat stöd finns för webbläsarna Internet Explorer 8 eller senare, Firefox 1,5 eller senare, Google Chrome och Safari 2 eller senare.

    Microsoft Word 2003 eller senare version.

    Microsoft Excel 2003 eller senare version.

    Adobe Acrobat Reader 8.0 eller senare version.

    Skärmgrafik som stöds av Windows; minimum standard VGA och 256 färger. Rekommenderad skärmupplösning 1024 x 768 bildpunkter eller högre.

    Office 2010 och Office 2013

    Office 2010 och Office 2013 levereras i både 32-bits och 64-bits versioner.

    För "Smarta dokument" kommer Sign On att stödja både 32-bits och 64-bits versionerna av Office 2010 och Office 2013. Där det har varit nödvändigt, för att kunna behålla all funktionalitet i smarta dokument, har vi tagit fram speciella versioner av dokumenten för Office 2010 och Office 2013 så att de fungerar i både 32-bits och 64-bits versionerna av Office. Dessa dokument har en gul ikon i dokumentlistningarna. Om du använder Office 2010 eller Office 2013 ska du alltid välja den gula dokumentikonen när den finns tillgänglig.

    Vanliga dokument, som inte är "Smarta dokument", påverkas inte av om 32- eller 64-bits versionen används. För mer information hänvisas till Microsofts Office 2010 information.

    "Office Starter"

    För att kunna använda makron i våra smarta dokument kan du inte använda den begränsade gratisversionen av Microsoft Office kallad "Office Starter" (som ofta är förinstallerat på nya datorer) utan du måste ha den fullständiga versionen av Office. Office Starter kan dock uppgraderas till fullständiga versionen med en licensnyckel.

    Vid utskrift av dokument

    För bästa utskrift rekommenderas laserskrivare.

    OBS! Bläckstråleskrivare och vissa Canon laserskrivare kan ha problem med att skriva ända ut i marginalerna för vissa blanketter. Minsta skrivbara marginal varierar mellan olika skrivarmodeller.

    Om du använder Windows XP eller senare och saknar Word, kan du installera Word Viewer kostnadsfritt från Sign On. Se punkten Hämta hem ifyllnadsverktyg.

  • Hämta hem ifyllnadsverktyg

    Ifyllnadsverktyg

    Sign On låter dig fylla i och skriva ut dokument med hjälp av flera olika ifyllnadsverktyg (t ex Word). Dessa ifyllnadsverktyg måste vara installerade på din dator för att du skall kunna fylla i och skriva ut dessa dokument. Ifyllnadsverktygen installerar du endast en gång.

    De ifyllnadsverktyg som stöds av dokumenten i Dokument Bas är Microsoft Word eller Microsoft Word Viewer och Adobe Reader 8.1.2 eller senare version. De olika verktygens symboler (ikoner) länkar till respektive hämtningssida nedan. Dessa program går att ladda ned och installera gratis.

    Vilka ifyllnadsverktyg som du behöver installera beror på vilka dokument du tänker fylla i samt i vilken datormiljö du arbetar i. Du hämtar hem respektive installationsprogram genom att klicka på respektive ikon nedan. OBS! Läs instruktionerna som visas när du installerar programmet noggrant.

    Minimikrav

    Om följande gäller:
    Du har inte Microsoft Office 2003 eller senare version men vill kunna fylla i Microsoft Word-dokument.

    Du har inte Adobe Reader 8.1.2 eller senare version men vill kunna fylla i PDF-dokument.

    Gör detta:
    Hämta hem installationsprogrammet för Microsoft Word Viewer.
    Hämta hem installationsprogrammet för Adobe Reader.

    Hämta hem:

    Microsoft Excel Viewer
    Excel Viewer Klicka på ikonen för att komma till hämtningssidan (51,1 Mb)

    Microsoft Word Viewer
    Word Viewer 2010 Klicka på ikonen för att komma till hämtningssidan (24,5 Mb)

    Adobe Reader
    Adobe Acrobat Reader Download Klicka på ikonen för att komma till hämtningssidan (26,7 Mb)

  • Hämta hem, fyll i, skriv ut och spara

    Hämta hem

    För att hämta hem ett dokument måste du vara inloggad. Klicka på rubriken inloggning för att veta mer om hur man loggar in.

    Dokumenten presenteras i tabellform. För varje dokument visas vilka format det kan hämtas hem i.

    Hämta hem dokument

    Klickar du på Titeln [1] till dokumentet så öppnas en ny ruta med mer information, så som förhandsgranskning och information om dokumentet. Vill du hämta hem dokumentet direkt klickar du på Word-ikonen [2]. Tiden för att hämta hem ett dokument kan variera, bland annat beroende på dokumentets storlek och hur snabb internetuppkoppling du har. Använder du ett dokument ofta kan du lägga till det som ditt favorit-dokument. För att lägga till ett dokument under Mina favoriter [3] så klickar du på den gröna cirkeln med plustecknet i [4]. Nu läggs dokumentet till under dina favoriter och du kan snabbt och enkelt nå det nästa gång du behöver använda det.

    Fylla i dokument

    Dokumenten som du hämtar hem från någon av Sign Ons Internet tjänster, kan du fylla i och skriva ut. Ifyllnad kan endast ske i det verktyg (t ex Word) som arbetar med samma filformat (t ex doc) som dokumentet själv. Om du har installerat respektive ifyllnadsverktyg korrekt, kommer ifyllnadsverktyget automatiskt att startas vid nedladdningen av dokumentet.

    Alla blanketter i Sign Ons Internet tjänster är försedda med ifyllnadsfält så att dokumentet går att fylla i. I Word ser du vilka fält som skall fyllas i eftersom de är markerade med grått. Du går vidare till nästa fält genom att trycka på Tab-tangenten. Du kan hoppa tillbaks till förgående fält genom att trycka på Shift-Tab. I PDF klickar du med musen eller använder Tab-tangenten för att förflytta dig i dokumentet.

    Skriva ut dokument

    Utskrift gör du utifrån det verktyg (t ex Word) som du har fyllt i dokumentet med. Klicka på ikonen för Skriv ut/Print längst upp i knappraden. Du kan också välja Utskrift/Print från Arkiv/File menyn.

    OBS! Bläckstråleskrivare och vissa Canon laserskrivare kan ha problem med att skriva ända ut i marginalen på vissa dokument. Minsta skrivbara marginal varierar mellan olika skrivarmodeller. Läs i din skrivarmanual vilka möjligheter det finns att åtgärda problemet. Använder du laserskrivare får du den bästa kvaliten på utskriften.

    Spara dokument

    Du kan spara dokumentet som en Word- eller Pdf-fil.

    Antingen kan du öppna dokumentet och gå in under Arkiv/File och välj Spara som/Save as. Spara dokumentet på din hårddisk. Gå in i Word och öppna dokumentet på din hårddisk.

  • Inloggning

    För att kommat åt tjänsterna måste du först logga in. Börja med att klicka på knappen Logga in längst upp till höger på vår hemsida. I fönstret som kommer upp anger du ditt användarnamn och lösenord och klickar på knappen Logga in.

    Logga In

    Användarnamn

    Användarnamn är det namn som du tilldelats i samband med tecknandet av abonnemanget eller när en administratör lägger upp dig som användare. Detta kan t ex vara nils.nilsson@foretaget.se.

    Lösenord

    Lösenordet får du i välkomstmailet i samband att du blir kund eller när en administratör lägger upp dig som användare. Har du glömt lösenordet går det bra att använda funktionen "Har du glömt lösenordet?" som finns i inloggningsrutan. Fyll i den e-postadress som angetts för ditt konto. Inloggningsuppgifterna skickas i ett e-postmeddelande till angiven e-postadress, under förutsättning att e-postadressen är giltig och att den tillhör ditt konto.

    Får du inte ditt lösenord?
    Kontrollera i mappen "Skräppost" i din mail. Det kan vara så att era inställningar känner igen mailet som ett SPAM och väljer att kasta det direkt. 

    Behöver du hjälp vänligen kontakta Kundtjänst via telefon 08-410 360 10 eller via e-post kundtjanst@signon.se.

  • Inloggningsproblem

    Ta bort tidigare webbhistorik

    Om du inte kan logga in på signon.se, inte får något felmeddelande om att du angett ett felaktigt lösenord vid inloggningsförsök och tidigare varit inloggad på sidan kan det vara så att du måste ta bort tidigare webbhistorik i din webbläsare. Du gör på följande sätt i Internet Explorer 8 och senare versioner:

    - Gå in i menyn Verktyg och välj Internetalternativ.

    IE 8 - Internetalternativ

    - Klicka på fliken Allmänt och sedan på Ta bort under Webbhistorik.

    Allmänt

    - Markera kryssrutorna Temporära Internetfiler och Cookies och klicka sedan på Ta bort.

    Ta bort Webbhistorik

    - Starta om din webbläsare och försök logga in igen.

    Cookies

    För att kunna använda Sign Ons Internet tjänster, måste din dator acceptera cookies. Om du har loggat in och blir utloggad så fort du försöker gå vidare inom sidan så kan det vara så att din dator inte accepterar cookies. Om detta problem uppstår måste du göra en inställning. Du gör på följande sätt:

    - Gå in i menyn Verktyg och välj Internetalternativ

    Internetalternativ

    - Välj Sekretess och klicka på Platser

    IE8 - Sekretess

    - Skriv in www.signon.se under Webbplatsens adress

    - Klicka på knappen Tillåt

    IE8 - Hanterade platser

    - Nu skall www.signon.se visas som tillåten webbplats under Hanterad webbplats

    - Klicka på knappen OK

    Internet Explorer 6

    Om du fortfarande använder Internet Explorer 6.x rekommenderar vi starkt att uppdatera denna till antingen version 7.x eller senare då Internet Explorer 6.x anses vara extra känslig för virusattacker.

    Internet Explorer 7 och 8

    - Gå in i menyn Verktyg och välj Internetalternativ

    IE8 - Internetalternativ

    - Välj Säkerhet

    - Välj Tillförlitliga platser och klicka på knappen Platser

    IE8 - Tillförlitliga platser

    - Bocka av kryssrutan för Begär serververifiering (https:) för alla platser i den här zonen

    - Skriv in "signon.se" i fältet Lägg till följande webbplats i zonen och klicka på knappen Lägg till

    IE8 - Serververifiering

    - Nu skall "signon.se" visas som tillförlitlig plats under Webbplatser

    - Klicka på knappen Stäng

    Mozilla Firefox 3.5

    - Gå in i menyn Verktyg och välj Rensa ut tidigare historik

    Firefox - Verktyg

    - Välj All historik under Tidsintervall att ta bort

    Firefox - Ta bort all historik

    - Välj Detaljer

    - Bocka av/på så att endast Cache är förkryssad

    - Klicka till slut på knappen Ta bort

  • Kundtjänst

    Har du frågor, funderingar eller önskemål, skicka gärna ett e-postmeddelande till vår kundtjänst på e-postadress: kundtjanst@signon.se.

    Det går även bra att ringa vår kundtjänst på telefon 08-410 360 10. Vår kundtjänst är öppen helgfria vardagar måndag till torsdag mellan 09.00 till 16.00, med lunchstängt mellan 12.00 till 13.00, och fredagar 09.00 till 12.00.

  • Smarta dokument - Makron

    Säkerhetsinställningar för makron

    Word 2007, klicka här

    Excel/Word 2010/2013/2016, klicka här

    Vad är makron - fördjupning, klicka här

    Signerade makron

    Våra dokument som innehåller makron är digitalt signerade för att verifiera utfärdaren (Sign On) och att dokumenten inte förändrats sedan det signerats. Därmed kan vi garantera att dokumenten inte innehåller virus eller annan skadlig kod.

    Från och med 2016-06-15 började vi signera våra dokument med makron med ett nytt säkrare certifikat.

    Om du använder MS Office 2003, eller tidigare, kommer detta att innebära att alla dokument som är signerade med nya certifikatet inte kan verifieras av de olika programmen i Office. Office 2003 har inte den nya teknologin för att hantera signeringar gjorda med de nya säkrare certifikaten.

    Om du har MS Office 2010, eller senare, berörs du inte av bytet till de nya säkrare certifikaten eftersom de versionerna av Office kan hantera de nya signeringarna.

    Word 2003

    Inställningar

    De normala säkerhetsinställningarna i Word 2003, och senare, visar ett fönster för att godkänna Sign On som utfärdare av dokument med makron.

    Aktivera makron genom att klicka på knappen "Aktivera makron". När du har godkänt Sign On som tillförlitlig källa får du inte denna fråga någon mer gång.

    Säkerhetsvarning

    Om en dialogruta med texten ”Aktivera Smartcard” kommer upp, klicka på ”Avbryt”.

    Aktivera smartcard

    Klicka på menyalternativet ”Verktyg” och välj ”Makro”. I undermenyn som kommer upp välj ”Säkerhet”.

    Verktyg

    I rutan ”Säkerhet” som kommer upp välj säkerhetsnivå ”Medel” alternativt ”Låg” och klicka på ”OK”.

    Säkerhetsnivå

    Säkerhetsinställningar för makron i Word 2007

    För att dokument med makron ska fungera måste du se till att alternativet Inaktivera alla makron utom digitalt signerade är valt i säkerhetsinställningarna.

    För att kontrollera säkerhetsinställningarna kan du följa nedanstående steg:

    Klicka på den gula Office-symbolen längst upp till vänster i programfönstret samt klicka på knappen Word-alternativ längst ned i menyn:

    Makro - Word-alternativ

    I det dialogfönster som visas klickar du på Säkerhetscenter bland alternativen till vänster. Klicka på knappen Inställningar för säkerhetscenter… i rutan till höger i fönstret för att visas Words Säkerhetscenter.

    Makro - Säkerhetscenter

    I fönstret Säkerhetscenter ska du först klicka på alternativet Makroinställningar till vänster. Markera därefter alternativet Inaktivera alla makron utom digitalt signerade makron som i bilden nedan.

    När detta är gjort klickar du på OK-knappen ner till höger i fönstret för att bekräfta inställningarna.

    Makro - Makroinställningar

    När du har rätt säkerhetsinställningar och öppnar ett dokument med signerade makron visas en säkerhetsvarning enligt nedan.

    Makro - Makron har inaktiverats

    Klicka på knappen Alternativ i säkerhetsvarningen för att ändra inställningar för dokument från Sign On AB.

    Markera alternativet Anse alla dokument från den utgivaren som betrodda, som i bilden nedan.

    Klicka därefter på OK-knappen för att bekräfta inställningen.

    Makro - Säkerhetsvarning

    När du angett Sign On som betrodd utgivare kommer alla dokument från Sign On, med makron, i fortsättningen att fungera utan att behöver vidta några åtgärder.

    Säkerhetsinställningar för makron i Excel/Word 2010/2013/2016

    Att redigera dokument och aktivera makron i Excel/Word 2010/2013/2016
    I Office 2010 har säkerhetsfunktionerna ändrats när det gäller hämtning av filer från Internet- samt Office-dokument som innehåller makron (smarta dokument).

    Skyddad vy
    När ett dokument hämtas från Dokument Bas, eller någon annan internetsida, och öppnas i Office så visas dokumentet i Skyddad vy vilket innebär att dokumentet är skrivskyddat. För att kunna redigera dokumentet måste du klicka på knappen Aktivera redigering enligt bilden nedan.

    Makro - Skyddad vy 2010

    Du kan stänga av denna funktion i Officeprogrammets Säkerhetscenter (se nedan) och därmed slippa klicka på Aktivera redigering varje gång du öppnar ett Officedokument från en plats som inte är betrodd. Dessutom finns ett programfel i Excel/Word 2010 som kan påverka vissa smarta dokument när de öppnas i Skyddad vy. Om du råkar ut för dessa problem rekommenderar vi att du stänger av Skyddad vy.

    Säkerhetsvarning för makron
    Om dokumentet innehåller makron får du normalt en varning Makron har inaktiverats varje gång du öppnar ett dokument med makron. Klicka på knappen Aktivera innehåll, enligt bilden nedan, för att använda all funktionalitet i dokumentet. Vissa dokument är beroende av funktionaliteten i makrona och dessa måste då aktiveras.

    Makro - Aktivera Innehåll 2010

    Som standard visas denna säkerhetsvarning varje gång du öppnar ett dokument med makron. Eftersom våra dokument med makron är digitalt signerade med ett elektroniskt ID-kort för Sign On AB kan du ange Sign On som betrodd utfärdare. Därmed slipper du aktivera makron varje gång dokument med makron används.

    Om ovanstående säkerhetsvarning inte visas och makron är inaktiverade kan du behöva ändra inställningar i programmets Säkerhetscenter. Se längre ner.

    Om du vill ange Sign On som betrodd utfärdare för att slippa säkerhetsvarningen, om att makron har inaktiverats och klicka på Aktivera innehåll varje gång, gör enligt följande:

    Medan säkerhetsvarningen visas (som i bilden ovan), klicka på fliken Arkiv enligt punkt 1 i bilden nedan. Information om dokumentet visas i den högra panelen. Klicka på knappen Aktivera innehåll, enligt punkt 2 och därefter  Avancerade alternativ enligt punkt 3.

    Makro - Info Säkerhetsvarning Makron 2

    När du klickat på Avancerade alternativ visas följande fönster:

    Makro - Säkerhetsvarning 2

    Välj alternativet Anse alla dokument från den här utgivaren som betrodda.

    Klicka därefter på OK-knappen för att återgå till dokumentet. Efter denna inställning aktiveras makron automatiskt utan säkerhetsvarning när du hämtar dokument från Dokument Bas.

    Säkerhetsvarning för makron visas ej
    Om makron är inaktiverade och en säkerhetsvarning för makron ej visas, gör följande kontroll och eventuell inställning.

    Klicka på fliken Arkiv enligt punkt 1 i bilden nedan. Välj därefter Alternativ enligt punkt 2.

    Makro - Arkiv Flik 2010

    I fönstret Word-alternativ (alternativt Excel-alternativ) klickar du på alternativet Säkerhetscenter som finns i den vänstra panelen. Klicka därefter på knappen Inställningar för Säkerhetscenter i den högra panelen.

    Makro - Word Alternativ 2010

    I fönstret Säkerhetscenter klickar du först på alternativet Makroinställningar i den vänstra panelen enligt bilden nedan. Välj därefter Inställningar för Säkerhetscenter.

    Makro - Säkerhetscenter 2010

    För att stänga av Skyddad vy väljer du alternativet Skyddad vy i den vänstra panelen enligt bilden nedan.

    Avmarkera alternativen Aktivera Skyddad vy för filer som hämtas från Internet och Aktivera Skyddad vy för filer som finns på platser som kan vara osäkra som i den högra panelen i bilden nedan.

    Makro - Säkerhetscenter Skyddad Vy

    Klicka på knappen OK för att återgå till dokumentet.

    Tänk på att de inställningar du gjort i Säkerhetscentret inte påverkar redan öppna dokument, utan enbart dokument som du öppnar efter att inställningarna är gjorda.

    Vad är makron?

    Ordet Makro känner säkert många till men kanske inte så många som vet vad det innebär. Ett makro är programkod som utökar funktionaliteten för ett Office-program.

    För att göra det väldigt enkelt så är ett Word-dokument som innehåller makro ett smartare dokument än ett vanligt dokument.

    Smarta dokument fungerar i Microsoft Office 2003 och senare. Endast Microsoft Office för Windows kan använda Smarta dokument.

    Det här kan du göra med våra Word-dokument som innehåller makron:
    - Du kan lägga in din egen eller kundens företagslogotyp på dokumenten

    - Om du jobbar mycket med siffror i våra dokument så beräknas det automatiskt som en miniräknare

    - Du har möjligheten att spara dina eller kundens uppgifter i dokumenten du fyller i första gången, vilket innebär att du inte längre behöver upprepa samma uppgifter gång på gång du hämtar upp ett eller samma dokument som kräver dina eller kundens uppgifter

    - Du har möjlighet att styra innehållet i olika dokument genom interaktiva val

    "Office Starter"
    För att kunna använda makron i våra smarta dokument kan du inte använda den begränsade gratisversionen av Microsoft Office kallad "Office Starter" (som ofta är förinstallerat på nya datorer) utan du måste ha den fullständiga versionen av Office. Office Starter kan dock uppgraderas till fullständiga versionen med en licensnyckel.

  • Spara ifyllda Pdf-blanketter

    Nu kan du spara många av våra Pdf-blanketter ifyllda
    Fortlöpande uppdaterar vi våra Pdf-blanketter så att de kan sparas ifyllda. Du fyller i blanketten, helt eller delvis, och sparar den på din dator som en vanlig Pdf. Du kan vid ett senare tillfälle öppna blanketten och fortsätta att fylla i den eller ändra uppgifter.

    För att du ska kunna spara ifyllda Pdf-blanketter krävs dock att du har version 8.1.2 eller senare av programvaran Adobe Reader.

    Via länken nedan kan du gratis ladda ned programvaran från Adobes hemsida. Klicka på länken och följ instruktionerna.

    Ladda ned Adobe Reader

  • Sök dokument, e-böcker och ljudböcker

    Sökfunktionen

    Du hittar lätt det du söker genom att använda sökrutan som finns längst upp på alla sidor.

    I vår sökfunktion går det att söka på olika uppgifter.

    För dokument kan du söka på:
    Rubrik (titel), ingress, beskrivning, nyckelord och dokumenttitel (själva filnamnet).

    För e-böcker och ljudböcker kan du söka på:
    Rubrik (titel), ingress, beskrivning, nyckelord, ISBN nummer, författare och utgivare.