1 st "Bas abbonemang" tillagd i varukorgen.

Utbildning
Utbildning

Psykosocial arbetsmiljö och rehabilitering

Ulla Kylhed Reuterdahl har arbetat med personalfrågor sedan 1997. Hon är idag konsult inom personalfrågor och har haft rollen som personalchef och HR-ansvarig under många år inom olika branscher och organisationer. Ulla har därför en bred kompetens (bl a arbetsmiljö, arbetsrätt, lön, rehabilitering m m) inom personalområdets delar.

Ulla är certifierad arbetsmiljöhandledare i Bättre Arbetsmiljö (BAM) genom Prevent.

Diplom arbetsmiljö

De psykosociala arbetsmiljöproblemen tillhör de tuffaste utmaningarna i arbetslivet och samhället idag. Det är både individer och arbetsgivare som drabbas hårt när medarbetare drabbas av psykisk ohälsa. Alla måste vi bidra för att vända den uppåtgående trenden.

Denna utbildning syftar till att belysa och ge kunskap om hur arbetsgivare kan arbeta förebyggande med dessa frågor genom konkreta metoder och verktyg som gör det enklare att hantera i praktiken. Vi går också igenom sjuk- och rehabiliteringsprocesser att ta hand om drabbade medarbetare när skada, sjukdom eller ohälsa väl inträffat.

Vi belyser vad lagstiftningen kräver inom detta område. Vi kommer gå igenom kraven i den nya föreskriften AFS 2015:4 om Organisatorisk och Social Arbetsmiljö som började gälla från 31 mars 2016, samt de nya reglerna om plan för återgång i arbete som började gälla från 1 juli 2018.

Innehåll

  • Hur ser verkligheten ut kring psykosociala arbetsmiljön idag?
  • Lagar och regler inom psykosocial arbetsmiljö:
    - Föreskriften om Organisatorisk och social arbetsmiljö
    - Hur ska man kartlägga och riskbedöma psykosociala frågor enligt Arbetsmiljöverkets föreskrift om Systematiskt arbetsmiljöarbete (SAM)? Vilka fungerande metoder kan användas?
  • Sjukdom och rehabilitering:
    - Arbetsmiljöverkets föreskrift om Arbetsanpassning och rehabilitering
    - Regler, kostnader och bra konkreta rutiner inom sjuk- och rehabilitering inkl. nya krav om plan för återgång i arbetet sedan 1 juli 2018
  • Hur arbetsmiljöarbetet bör organiseras på ett bra sätt: roller, ansvar och fördelning av arbetsmiljöuppgifter i hela organisationen
  • Hur arbetsgivaren bäst förebygger och hanterar:
    - Stress och framgångsrik stresshantering
    - Kränkande särbehandling och diskriminering
    - Konflikter
    - Missbruk
  • Vilka faktorer skapar välmående och friska arbetsplatser?

Utbildningen är handlingsinriktad där teori varvas med dialog, diskussioner och inslag av verkliga exempel för att lättare förstå lagstiftningens intentioner och hur man praktiskt arbetar med frågorna.

Inga tidigare förkunskaper krävs.

Kassa

Steg 1 - Välj kundtyp
Steg 2 - Välj leveranssätt
Hur vill du få dina dokument levererade
  • Saknas konto, skapas ett (kostnadsfritt). Alltid tillgängligt via vår tjänst.
Steg 1 - Företags- och användaruppgifter
Företagsuppgifter
Fakturereringsadress
Kontaktuppgifter Denna person blir också administratör för kontot
Din varukorg
Alltid på Sign on
Uppgradera till abonnemang

Du får pengarna tillbaka om du uppgraderar till ett abonnemang inom 30 dagar.

Din varukorg är tom