1 st "Bas abbonemang" tillagd i varukorgen.

Guide
Guide

Kvalitetsledning

Denna guide beskriver kvalitetsledningssystem och är en vägledning som utgör stöd för att på ett systematiserat och riskbaserat förhållningssätt uppnå fastställda kvalitetsmål. Standarden är också en kravspecifikation för den organisation som vill gå mot certifiering av sitt kvalitetsledningssystem.

Innehållsförteckning
Kategori

Kvalitetsledning

Enligt standarden 9001:2015 ska avsnitt 5-10 ingå i kvalitetsledningssystemet. Avsnitten är de som bygger upp kvalitetsledningssystemet och inrymmer de krav en organisation ska leva upp till, för att anses följa standarden eller gå emot certifiering. Krav för kvalitetsarbetet omfattar kvalitetsledningssystemet och dess struktur och även det som systemet omfattar. Krav berör organisationen, dess uppbyggnad, roller och ansvar, strategier som omfattar planering, stöd, verksamhet, dokumentation, utvärdering av prestanda och ständiga förbättringar m fl.

Behov och krav på kvalitetsledningssystemet styrs av er organisations unika verksamhet och förutsättningar i det enskilda fallet. Guiden belyser även att kvalitetsledningssystemet för kvalité enligt standarden 9001:2015 bör ha ett systematiserat och riskbaserat förhållningssätt (avhandlas i punkt 0.3.3 i standarden 9001:2015) och detta baseras på att kvalitetsarbetet ska innehålla förebyggande processer för att:

  • Eliminera tänkbara fel, avvikelser och klagomål
  • Analysera fel, avvikelser och klagomål som kvalitetsledningssystemet omfattar eller inrymmer för att förebygga upprepning av dem

Standarden 9001:2015 kvalitetsledningssystem syftar till att på ett systematiserat, riskbaserat, balanserat och kontinuerligt sätt säkerställa organisationens processer och aktiviteter ur kvalitetsperspektiv. Detta, genom att:

  • Kvalitetsmål uppnås
  • Bindande krav kontrolleras och uppfylls
  • Ha kundfokus
  • Kvalitetsfrågor hanteras och följs upp

Det systematiserade kvalitetsarbetet ska förse högsta ledningen med information som på lång sikt kan skapa framgång, möjligheter, trovärdighet och effektivitet för att bidra till en hållbar utveckling, genom att:

  • Dokumentera organisationens processer och aktiviteter. Detta genom tillämpning av PDCA-princip (klausul 0.3.2), eller på ett systematiserat sätt använda annat metodstöd för förbättringsarbete
  • Uppnå finansiella, strategiska och operativa fördelar som kan åstadkommas genom införande ur kvalitetsaspekt sunda alternativ, vilka stärker organisationens marknadsposition
  • Kommunicera kvalitetsmål till relevanta intressenter
  • Underlätta för organisationen och dess verksamheter att uppfylla olika och bindande krav

Principer för kvalitetsledning:

  • Kundfokus
  • Ledarskap
  • Medarbetares engagemang
  • Processorienterat
  • Förbättringsarbete
  • Faktabaserade beslut
  • Relationshantering

Principskiss kvalitetsledningssystem

Kvalitetsledningssystem

Figur 1. Exempel för struktur för kvalitetsledningssystemet. I bild illustreras högsta ledningen, utsedd kvalitetsansvarig och återkoppling avseende kvalitetsledningssystemet och det systemet inrymmer.

Obligatoriska dokument är de dokument som enligt standarden 9001:2015 måste finnas, om organisationen vill vara förenlig med standarden. Dessa obligatoriska dokument ska avhandla information som rör standardens avsnitt, antingen direkt och eller indirekt. Om det är indirekt d.v.s. att information avhandlas på annan plats än i obligatoriskt dokument, ska obligatoriskt dokument tydligt härleda till avhandlad information.

Observera att några av dokumenten inte anses obligatoriska om organisationen och dess verksamheter inte utför relevanta processer. Där organisationen finner att obligatoriska dokument eller punkter inte är tillämpliga, ska organisationen dokumentera detta.

Exempel på obligatoriskt dokument: Kvalitetspolicy. Det ska finnas en kvalitetspolicy, det är ett krav som framgår i standarden 9001:2015.

Exempel på obligatorisk uppgift: Kvalitetsmål. Det ska finnas Kvalitetsmål i kvalitetspolicy enligt standarden 9001:2015. Kvalitetsmål kan förekomma i olika dokumenttyper, men de måste alltid vara förenliga med de kvalitetsmål som framgår i kvalitetspolicy.

Följande dokument och uppgifter ska finnas och kunna härledas enligt standarden:

  • Kvalitetspolicy (klausul 5.2)
  • Kvalitetsmål (klausul 6.2)
  • Omfattning av miljöledningssystemet (klausul 4.3)
  • Hantering av risker och möjligheter (klausul 6.1.1)
  • Styrning och kontroll av externt tillhandahållna processer, produkter och tjänster (klausul 8.4)
  • Tillhandahålla resurser för övervakning och mätning (klausul 7.1.5)
  • Bevara dokumentation om utbildning, kompetens, erfarenhet och kvalifikationer (klausul 7.2)
  • Bevara dokumentation om resultat och krav i tillämplig omfattning (klausul 8.2.3.2)
  • Planera konstruktion och utveckling (klausul 8.3.2)
  • Utarbeta krav och bevara underlag för konstruktion och utveckling (klausul 8.3.3)
  • Införa styrning och kontroll av konstruktion och utveckling (klausul 8.3.4)
  • Säkerställa och bevara resultat av konstruktion och utveckling (klausul 8.3.5)
  • Styrning och kontroll av konstruktions och utvecklingsändringar (klausul 8.3.6)
  • Styrning och kontroll vid framställning av produkter och utförande av tjänster (klausul 8.5.1–8.5.5)
  • Styrning och kontroll av ändringar (klausul 8.5.6)
  • Planera och kontrollera frisläppning av produkter och tjänster (klausul 8.6)
  • Styrning och kontroll av avvikande processresultat (klausul 8.7.1)
  • Övervakning, mätning, analys och utvärdering (klausul 9.1)
  • Internrevision och bevara dokumenterad information som visar genomförande av revisionsprogram och dess resultat (klausul 9.2)
  • Ledningens genomgång, resultat, beslut och åtgärder (klausul 9.3)
  • Styrning och ledning av förbättringsarbete (klausul 10)
  • Hantering av avvikelser och korrigerande åtgärder (klausul 10.2)

Stödjande dokument

Standarden 9001:2015 belyser att det finns stödjande dokument i ett kvalitetsledningssystem. Stödjande dokument är betydande för kvalitetsledningssystemet och enligt standarden. Organisationen ska skapa och utveckla dokument som stödjer och effektiviserar implementering och ett fortlöpande kvalitetsarbete. Vanliga stödjande dokument utgörs ofta av fastställda metodstöd, det kan till exempel vara register och förteckningar, instruktioner, beskrivningar av flöden, processer och aktiviteter eller andra dokument. Alla stödjande dokument eller metodstöd som ingår kvalitetsledningssystemet ska omfattas av den dokumentstyrning som gäller för kvalitetsledningssystemet.

Exempel på stödjande dokument:

  • Förfarande för att bestämma kontexten för organisationen och berörda parter (klausulerna 4.1 och 4.2)
  • Åtgärder för att hantera risker och möjligheter (klausul 6.1–6.1.2)
  • Kompetens-, utbildnings- och medvetenhetsförfarande (klausulerna 7.2 och 7.3)
  • Förfarande för kommunikation (punkt 7.4)
  • Förfarande för hantering av dokumenterad information (klausul 7.5–7.5.3.2)
  • Kommunikation med kund (klausul 8.2.1)
  • Kundtillfredsställelse (klausul 9.1.2)
  • Förfarande för analys och utvärdering (klausul 9.1.3)
  • Förfarande för internrevision (klausul 9.2)
  • Förfarande för ledningsöversyn (klausul 9.3)
  • Förfarande för incidenthantering, avvikelser och korrigerande åtgärder (klausul 10.2)

PDCA cykeln innebär att planera, genomföra, följa upp och förbättra. PDCA kan tillämpas på samtliga avsnitt i standarden 9001:2015.

Principskiss för PDCA

PDCA cykeln

Figur 1. Nummer inom parentes motsvarar avsnitt i standarden 9001:2015. Principskissen illustrerar hur avsnitt 4 till 10 kan grupperas i förhållande till PDCA-cykeln.

Att införa ett ledningssystem för kvalitet är ett strategiskt beslut inom en organisation, vilket kan bidra till att förbättra organisationens övergripande prestanda och skapa en bra grund för initiativ till hållbar utveckling, bland annat kan organisationen:

  • Ständigt kunna erbjuda produkter och tjänster som uppfyller kundkrav och tillämpliga författningskrav
  • Underlätta möjligheten att öka kundtillfredsställelse
  • Hantera fel, avvikelser och klagomål samt risker och möjligheter kopplade till organisationens förutsättningar och mål
  • Visa överensstämmelse med krav som specificerats i ledningssystemet för kvalitet
  • Ur affärsperspektiv, stärka marknadsposition och motsvarande
  • Stärkt organisations- och verksamhetskultur

En certifieringsprocess syftar till att uppnå utfärdande av certifikat som bevis för att organisationen till fullo är förenlig med gällande normer utifrån en normgivande sammanställning, i det här fallet gällande ett kvalitetsledningssystem.

Det finns flera certifieringsorgan på marknaden som kan och är behöriga att genomföra en certifieringsprocess. Att genomgå certifieringsprocess betyder att certifieringsorganet tar del av relevanta objekt och uppgifter och kontrollerar att processer utförs i enlighet med uppställda mål, att relevant dokumentation finns och över tid hanteras korrekt och är effektivt. Vidare kontrolleras mätetal på att ledningssystemet genererar ett affärsmässigt och ekonomiskt värde för företaget och dess intressenter. Kontroller avhandlar fokuserat på om ”Ledningssystemet är verkningsfullt i sin helhet”.

Exempel på kontroller som utförs:

  • Ledningens ansvar och engagemang
  • Målutfall av verksamhetens mål
  • Kompetens och kunskapsprov
  • Kundsynpunkter och hantering avseende detta
  • Interna revisioner, egenkontrollprogram
  • Analys av samlad information
  • Förbättringar, korrigerande och förebyggande åtgärder

Specifika fokusområden planerade inför revisionen kan exempelvis vara marknad och försäljningsprocessen, konstruktions- och utvecklingsprocessen, produktionsstyrning, logistikprocessen, inköpsprocessen, dokumenthantering och redovisande dokument och i förekommande fall mät- och provutrustning eller annat.

En certifieringsprocess av en organisations kvalitetsledningssystem kan ses som en omfattande process som inrymmer det kvalitetsledningssystemet omfattar. Beroende på en organisations storlek, dess verksamheter, intressenter m fl. varierar den tid det tar att genomföra en certifieringsprocess. Organisationen bör känna till att en certifieringsprocess, över dess tid kommer att belastas då certifieringsorganet arbetar. Intern och extern personal, funktioner etc. måste återkommande avsätta tid för certifieringsorganet. Organisationen ska planera för genomförande av certifieringsprocess så att organisationen och dess verksamheter över certifieringsperioder vidmakthåller ett verkningsfullt kvalitetsledningssystem. En certifieringsprocess kan ta flera år.

Avsnitt och krav

Avsnitt 5 i standarden avhandlar ledarskap, dess åtaganden och ansvar. Detta sträcker sig från att införa kvalitetspolicy till att etablera mål, stödja alla medarbetare i sina roller, funktioner, tilldela erforderliga resurser och uppföljning.

Avsnitt ledarskap avhandlar:

  • Ledarskap och åtagande
  • Kvalitetspolicy och kvalitetsmål
  • Roller, ansvar och befogenheter inom organisationen

Ledarskap och åtagande

Högsta ledningen ska tydligt visa ledarskap och åtagande i fråga om kvalitetsledningssystemet genom att:

  • Ta ansvar för kvalitetsledningssystemets verkan
  • Säkerställa att kvalitetspolicy och kvalitetsmål är upprättade och är förenliga med organisationens strategiska inriktning och förutsättningar
  • Säkerställa att kvalitetsledningssystemets krav integreras i organisationens verksamhetsprocesser
  • Säkerställa att kvalitetsledningssystemet ges nödvändiga resurser
  • Kommunicera betydelsen av och att kvalitetsarbetet leds och styrs på ett väl fungerande sätt och att kraven i kvalitetsledningssystemet uppfylls
  • Säkerställa att kvalitetsledningssystemet uppnår avsett resultat
  • Leda, engagera och stödja personer så att de bidrar till ett väl fungerande och verkningsfullt kvalitetsledningssystem
  • Främja ständig förbättring
  • Ge stöd till andra relevanta ledande befattningshavare så att de tydligt utövar sitt ledarskap på ett sätt som är tillämpligt inom deras ansvarsområden

Kundfokus

Ledningen ska tydligt visa ledarskap och åtagande i fråga om kundfokus och säkerställa att:

  • Det fastställs vilka kundkrav och andra bindande krav som är tillämpliga och att dessa krav över tiden förstås och uppfylls
  • Risker och möjligheter som kan påverka produkters och tjänsters överensstämmelse med krav samt förmågan att förbättra kundtillfredsställelsen bestäms och hanteras
  • Ha fokus på att kundtillfredsställelsen förbättras och upprätthålls

Kvalitetspolicy

Högsta ledningen ska upprätta, införa och underhålla en kvalitetspolicy som:

  • Är anpassad till organisationens syfte och förutsättningar samt stöder dess strategiska inriktning
  • Innehåller kvalitetsmål och ger ett ramverk för organisationen och dess verksamheter att sätta kvalitetsmål
  • Innefattar ett åtagande att uppfylla tillämpliga krav
  • Innefattar ett åtagande att ständigt förbättra kvalitetsledningssystemet

Kvalitetspolicyn ska:

  • Finnas tillgänglig och underhållas som dokumenterad information
  • Kommuniceras, förstås och tillämpas inom organisationen
  • I lämplig utsträckning vara tillgänglig för relevanta intressenter

Att kvalitetspolicy ska vara tillgänglig för relevanta intressenter i lämplig utsträckning gäller all den information som hanteras under kvalitetspolicyn.

Roller, ansvar och befogenheter inom organisationen

Högsta ledningen ska säkerställa att relevanta roller har tilldelats ansvar och befogenheter och att dessa är kommunicerade inom organisationen, detta för att:

  • Säkerställa att kvalitetsledningssystemet uppfyller kraven i standarden 9001:2015
  • Säkerställa att processer och aktiviteter ger avsedda resultat
  • Säkerställa att rapportering till högsta ledningen om hur kvalitetsledningssystemet fungerar och om möjligheter till förbättring av kvalitetsprestanda genomförs
  • Säkerställa främjande av kundfokus inom hela organisationen och dess verksamheter
  • Säkerställa att kvalitetsledningssystemets funktion vidmakthålls när ändringar av kvalitetsledningssystemet planeras och eller genomförs

Planering avhandlar krav för hur organisationen ska beakta kvalitetsmål i sin affärs- och verksamhetsplanering så att den är förenlig med att kunna uppnå dessa mål på ett tillfredsställande sätt. Detta ställer krav på planering och val av och införande av fastställda strukturer, metodstöd, beprövade utvärderingstekniker, styrning för arbetssätt, införande av kompetens, resurstilldelning, teknisk och maskinell och utrustning med flera.

Kvalitetsaspekter ska beaktas i all planering och vara riktig och uppdaterad. Kvalitetsmål ska identifieras och införlivas i organisationen och dess verksamhetsprocesser och aktiviteter samt dokumenteras. Standarden kretsar runt sju nyckelområden: ledarskap, strategiskt sammanhang, analys av intressenters behov, förväntningar och krav, kommunikation, risker och möjligheter, uppföljning och förbättringsarbete. Dessa är utformade för att öka organisationens möjligheter att realisera kvalitetsmål samt för att öka affärsnyttan.

Avsnitt planering avhandlar:

  • Åtgärder för att hantera risker och möjligheter
  • Kvalitetsmål och planering för att uppnå dem
  • Planering av förändring

Åtgärder för att hantera risker och möjligheter

Organisationen ska planera, upprätta, införa och underhålla kvalitetsledningssystemet, beakta de frågor som det hänvisas till i 4.1 (att förstå organisationen och dess förutsättningar) och de krav som det hänvisas till i avsnitt 4.2 (att förstå intressenters behov och förväntningar), samt avgöra vilka risker och möjligheter som behöver hanteras för att:

  • Försäkra sig om att kvalitetsledningssystemet har möjlighet att ge avsett resultat
  • Förstärka önskvärda effekter
  • Förebygga eller minska oönskade effekter av och omhänderta fel, avvikelser, klagomål, risker och möjligheter
  • Uppnå förbättring

Organisationen ska planera:

  • Åtgärder för att hantera fel, avvikelser, klagomål, risker och möjligheter, och
  • Hur organisationen ska;
    • Integrera och införa åtgärderna i processerna inom sitt kvalitetsledningssystem 4.4 (Kvalitetsledningssystemet, dess processer och aktiviteter)
    • Utvärdera om åtgärder har gett avsedd verkan

Kvalitetsmål och planering för att uppnå dem

Organisationen ska upprätta och dokumentera (4.4.2) kvalitetsmål för relevanta funktioner, nivåer och processer, som behövs för kvalitetsledningssystemet, kvalitetsmålen ska:

  • Vara förenliga med kvalitetspolicyn
  • Vara mätbara
  • Ta hänsyn till tillämpliga och bindande krav
  • Vara relevanta för produkternas och tjänsternas överensstämmelse med krav och för förbättring av kundtillfredsställelsen
  • Övervakas
  • Kommuniceras
  • Uppdateras efter behov

När organisationen planerar för att uppnå sina kvalitetsmål ska den avgöra:

  • Vad som ska göras
  • Vilka resurser som kommer att krävas
  • Vem som ska vara ansvarig
  • När det ska vara genomfört
  • Hur resultaten ska utvärderas
  • När och hur rapportering ska ske

Planering och förändring

När organisationen bedömer att kvalitetsledningssystemet behöver förändras ska ändringarna utföras på ett planerat sätt. Organisationen ska då beakta:

  • Syftet med förändringarna och deras tänkbara konsekvenser
  • Att funktionen hos kvalitetsledningssystemet bibehålls
  • Resursers tillgänglighet
  • Befintlig eller förändrad fördelning av ansvar och befogenheter
  • Word 2010 Kvalitetsplan
    Ladda ner
  • Word 2010 Metodstöd behovs-, riskanalys och riskhantering
    Ladda ner
  • Word 2010 Rapport för fel, avvikelse, klagomål och korrigerande åtgärd - Kvalitet
    Ladda ner

Avsnitt 7 stöd avhandlar stöd för genomförandet av de planer som kvalitetsledningssystemet omfattar av för att uppnå kvalitetsmål effektivt och på förväntat sätt. Organisationen ska fastställa vilka stöd och resurser som behövs för att upprätta, införa, underhålla och ständigt förbättra sitt kvalitetsledningssystem. Organisationen ska beakta:

  • Förmågor och begränsningar hos befintliga interna resurser
  • Vad som behöver inhämtas från externa leverantörer

Avsnittet stöd avhandlar:

  • Personella resurser
  • Infrastruktur
  • Processmiljö
  • Resurser för övervakning och mätning
  • Spårbarhet vid mätning
  • Organisationens kompetens och kunskap
  • Medvetenhet
  • Kommunikation
  • Dokumenterad information
  • Skapande och uppdatering
  • Styrning av dokumenterad information

Personella resurser

Organisationen ska bestämma och tillhandahålla nödvändiga personella resurser för ett verkningsfullt införande av kvalitetsledningssystemet samt för att styra och genomföra processerna.

Infrastruktur

Organisationen ska bestämma, tillhandahålla och underhålla den infrastruktur som är nödvändig för att genomföra processer och aktiviteter i syfte att uppnå överensstämmelse med krav på produkter och tjänster. Infrastruktur kan innefatta:

  • Byggnader och tillhörande försörjningssystem
  • Utrustning (både hårdvara, mjukvara och dit hörande objekt m fl.)
  • Transportresurser
  • Informations- och kommunikationsteknik eller metoder

Processmiljö

Organisationen ska bestämma, tillhandahålla och underhålla den miljö som är nödvändig för att genomföra processerna säkert och effektivt så att de överensstämmer med krav på produkter och tjänster som ska uppnås. Lämplig miljö kan vara en kombination av mänskliga och fysiska faktorer som:

  • Sociala (t.ex. fritt från diskriminering och konfrontationer)
  • Psykologiska (t.ex. stressdämpande, förebyggande av utbrändhet, emotionellt skyddande)
  • Fysiska (t.ex. temperatur, värme, luftfuktighet, belysning, ventilation, hygien, buller)

Den som projekterar eller beaktar processmiljö kan inhämta stöd genom arbetsmiljöbestämmelser (arbetsmiljölag, arbetsmiljöverkets AL/FS), vilka kan ligga till grund för utveckling av kvalitetsledningssystemets styrande och stödjande information.

OHSAS - Occupational Health, Safety and Security 18000 branchstandard kan även utgöra stöd för processmiljö.

Resurser för övervakning och mätning

När metoder används för att verifiera att produkter och tjänster överensstämmelse med krav som är gällande, ska organisationen bestämma och tillhandahålla de resurser som behövs för att säkerställa giltiga och tillförlitliga resultat.

Organisationen ska säkerställa att de resurser som tillhandahålls:

  • Är lämpliga för den specifika typ av övervakning och mätning som utförs
  • Underhålls så att det säkerställs att de förblir lämpliga för sitt ändamål

Organisationen ska bevara och skydda lämplig dokumenterad information som bevis på att resurserna för övervakning och mätning är lämpliga för det avsedda ändamålet.

Spårbarhet vid mätning

När spårbarhet vid mätning är ett krav, eller när organisationen anser det vara en viktig del i att skapa förtroende för mätresultatens giltighet, ska mätutrustning:

  • Med förutbestämda intervall, eller före användning, kalibreras och/eller verifieras mot mätnormaler som är spårbara till internationella eller nationella normaler. I de fall inga sådana normaler finns ska grunderna för kalibreringen eller verifieringen bevaras som dokumenterad information
  • Vara identifierad så att åtgärder kan vidtas och att dess status kan avgöras
  • Skyddas mot justeringar, skada eller försämring som skulle göra kalibreringsstatus och efterföljande mätresultat oriktiga

Om mätutrustning anses vara olämplig för sitt avsedda ändamål, ska organisationen avgöra om giltigheten och riktigheten hos resultat från tidigare mätningar påverkats negativt, samt i nödvändig utsträckning vidta lämpliga åtgärder.

Organisationens kompetens och kunskap

Organisationen ska bestämma den kompetens som är nödvändig för att genomföra processer och aktiviteter i syfte att uppnå överensstämmelse med krav på produkter och tjänster. Kompetens och kunskap ska underhållas och göras tillgänglig i tillräcklig omfattning.

När organisationen hanterar förändrade behov, trender och krav ska befintlig kompetens och kunskap beaktas. Organisationen ska avgöra hur eventuellt ytterligare nödvändig kompetens och kunskap ska inhämtas eller göras tillgängliga.

Organisationen ska avgöra:

  • Vilken kompetens som är nödvändig hos den eller de personer som arbetar för organisationen och som påverkar kvalitetsledningssystemets prestanda och verkan
  • Säkerställa att dessa personer är kompetenta baserat på lämplig utbildning, upplärning eller erfarenhet
  • Vidta åtgärder, för att införskaffa den nödvändiga kompetensen och utvärdera verkan av de vidtagna åtgärderna
  • Bevara dokumenterad information som belägg/bevis för kompetens.

Organisationens kompetens och kunskap är specifik för organisationen och inhämtas genom erfarenhet. Det är information som används och kommuniceras för att uppnå organisationens mål.

Organisationens kunskap kan vara baserad på:

  • Interna källor (t.ex. immateriell egendom, kunskap baserad på erfarenhet, lärdomar från misslyckanden och från framgångsrika projekt, inhämtande samt delande av odokumenterad, i vissa fall informell kunskap och erfarenhet, resultat av förbättringar av processer, produkter och tjänster)
  • Externa källor (t.ex. standarder, akademiska källor, konferenser, inhämtande av kunskap från kunder eller externa leverantörer)

Åtgärder kan exempelvis vara att ge anställda vidareutbildning, mentorstöd, att arbetstagare ingår olika arbetsgrupper, deltar i eller andra arbetsuppgifter (kombinerade) eller forum, eller att hyra in eller anlita kompetenta personer.

Medvetenhet

Organisationen ska säkerställa att personer som arbetar inom eller åt organisationen är medvetna om:

  • Kvalitetspolicyn och relevanta kvalitetsmål och sina arbetsuppgifter
  • Sin delaktighet och bidrag till kvalitetsarbetet, samt medvetenhet om fördelarna med att kvalitetsprestanda vidmakthålls och förbättras
  • Konsekvenserna av att inte uppfylla kraven i kvalitetsledningssystemet

Kommunikation

Organisationen ska avgöra vilken intern och extern kommunikation som är relevant i fråga om kvalitetsledningssystemet. Detta innefattar:

  • Vad kommunikationen ska handla om
  • När kommunikationen ska ske
  • Med vem eller vilka kommunikationen ska ske
  • Var kommunikationen ska ske
  • Hur kommunikationen ska ske
  • Vilka format och gränssnitt som ska användas vid kommunikation
  • Vem som har hand om eller ansvarar för kommunikationen

Dokumenterad information

Organisationens kvalitetsledningssystem ska innefatta och omfatta:

  • Dokumenterad information som krävs enligt standarden 9001:2015
  • Dokumenterad information som organisationen har bestämt är nödvändig för ett väl fungerande och verkningsfullt kvalitetsledningssystem

Skapande och uppdatering

När dokumenterad information skapas och uppdateras ska organisationen säkerställa lämplig:

  • Identifiering och beskrivning (t.ex. rubrik, datum, författare, referensnummer, hänvisningar, andra referenser, granskare, person som godkänner dokument m fl.),
  • Form (t.ex. språk, programvaruversion, grafik), gränssnitt/medium (t.ex. verbalt, gestikulering, papper, elektroniskt eller digitalt format),
  • Granskning och godkännande i fråga om lämplighet och tillräcklighet

Styrning av dokumenterad information

Dokumenterad information som krävs av kvalitetsledningssystemet och av denna standard ska styras för att säkerställa att:

  • Den är tillgänglig för behöriga och lämplig för användning där den behövs och när den behövs
  • Den är tillräckligt skyddad (t.ex. mot förlust, olämplig användning, förvanskning eller förstöring)

För denna styrning av dokumenterad information ska organisationen i tillämplig utsträckning behandla:

  • Distribution, åtkomst, inhämtning och användning
  • Förvaring och bevarande, inklusive bevarande av läsbarhet
  • Styrning av ändringar
  • Arkivering och gallring

Dokumenterad information av externt ursprung, som organisationen har bestämt är nödvändig för planering och användning av kvalitetsledningssystemet ska i lämplig utsträckning identifieras och styras. Dokumenterad information som bevaras som bevis på överensstämmelse ska äga högt integritets- och riktighets värde och skyddas i lämplig utsträckning.

  • Word 2010 Befattningsbeskrivning - Kvalitetsansvarig
    Ladda ner
  • Word 2010 Dokumentförteckning - Kvalitetsledningssystem
    Ladda ner
  • Word 2010 Dokumentstyrning - Kvalitetsledningssystem
    Ladda ner
  • Word 2010 Kvalitetsplan
    Ladda ner
  • Word 2010 Metodstöd behovs-, riskanalys och riskhantering
    Ladda ner
  • Word 2010 Rapport för fel, avvikelse, klagomål och korrigerande åtgärd - Kvalitet
    Ladda ner

Avsnittet avhandlar planering och styrning av verksamheten. Organisationen måste upprätta, genomföra, kontrollera, utveckla eller behålla de processer som behövs för att uppfylla kvalitetsledningssystemets ingående krav (inklusive outsourcade processer).

Egenkontroll ska periodiskt och återkommande genomföras och åtgärder vidtas för att uppfylla kvalitetsledningssystemets krav. Detta kan ske genom att man ingår avtal och eller fastställer driftskriterier för processerna och genomför kontrollen över processerna, i enlighet med avtal eller driftskriterier.

Organisationen måste kontrollera planerade förändringar som kan medföra att hot och risker realiseras och vidta förebyggande åtgärder. Då oavsiktliga och eller oönskade händelser inträffar måste organisationen hantera och eller granska följderna och vidta åtgärder för att mildra negativa effekter och förebygga liknande händelser i framtiden.

Det ska finnas ett rapporteringssystem för att avhjälpa fel, avvikelser, klagomål eller risker och möjligheter för att kunna rapportera och hantera dem.

Organisationen måste upprätthålla dokumenterad information i den utsträckning det är nödvändigt för att ha förtroende för att processerna har genomförts enligt organisationens planering.

Avsnittet verksamhet avhandlar:

  • Planering och styrning av verksamheten
  • Krav avseende produkter och tjänster
  • Bestämning av krav på produkter och tjänster
  • Granskning av krav på produkter och tjänster
  • Ändringar av krav på produkter och tjänster
  • Planering av konstruktion och utveckling
  • Underlag för konstruktion och utveckling
  • Styrning och kontroll av konstruktion och utveckling
  • Resultat av konstruktion och utveckling
  • Konstruktions- och utvecklingsändringar
  • Styrning och kontroll av externt tillhandahållna processer, produkter och tjänster
  • Typ och omfattning av styrning och kontroll
  • Information till externa leverantörer
  • Framställning av produkter och utförande av tjänster
  • Identifikation och spårbarhet
  • Kunders eller externa leverantörers egendom
  • Bevarande
  • Aktiviteter efter leverans
  • Styrning och kontroll av ändringar
  • Frisläppning av produkter och tjänster
  • Styrning och kontroll av avvikande processresultat

Planering och styrning av verksamheten

Organisationen ska planera, införa, styra och kontrollera de processer (se avsnitt 4.4) som behövs för att uppfylla krav på att tillhandahålla produkter och tjänster, och utföra de åtgärder som anges i avsnitt 6 genom att:

  • Bestämma kraven på produkter och tjänster
  • Upprätta kriterier för:
    • Dessa processer
    • Att godkänna produkter och tjänster

Krav avseende produkter och tjänster

Organisationen ska kommunicera med kunder och intressenter i relevant utsträckning, detta innefattar, men inte begränsat till, att:

  • Tillhandahålla information om produkter och tjänster
  • Hantera förfrågningar, kontrakt eller order, inklusive ändringar
  • Inhämta återkoppling från kund om produkter och tjänster, inklusive klagomål från kund
  • Säkerställa hantering av kundegendom
  • Upprätta särskilda krav på åtgärder för att, när så är relevant, säkerställa avtalad leveransförmåga

Bestämning av krav på produkter och tjänster

När organisationen bestämmer krav på de produkter och tjänster som kunderna ska erbjudas ska den säkerställa att:

  • Kraven på produkterna och tjänsterna är definierade, vilket inbegriper:
    • Tillämpliga författningskrav
    • De krav som organisationen bedömer vara nödvändiga
    • Organisationen kan uppfylla de utfästelser om de produkter och tjänster den erbjuder

Granskning av krav på produkter och tjänster

Organisationen ska säkerställa att den kan uppfylla kraven på de produkter och tjänster som ska erbjudas till kunder. Organisationen ska utföra en granskning innan den förbinder sig att leverera produkter och tjänster till en kund, och denna ska innefatta:

  • Krav som specificeras av kunden, inklusive krav på leverans och aktiviteter efter leverans
  • Krav som inte angetts av kunden men som är nödvändiga med hänsyn till specificerad eller avsedd användning, när den är känd
  • Krav som specificerats av organisationen
  • Författningskrav tillämpliga på produkterna och tjänsterna
  • Krav i kontrakt eller beställning som skiljer sig från tidigare angivna krav

Organisationen ska säkerställa att krav i kontrakt eller beställning som skiljer sig från tidigare specificerade krav klarläggs och åtgärdas.

Även om kunden inte framför något dokumenterat krav ska kundens krav ändå bekräftas av organisationen innan beställningen accepteras.

Organisationen ska i tillämplig omfattning bevara dokumenterad information om:

  • Resultaten av genomgången
  • Eventuellt nya krav på produkterna och tjänsterna

Ändringar av krav på produkter och tjänster

När krav på produkter och tjänster ändras ska organisationen säkerställa att relevant dokumenterad information ändras, och att berörda personer informeras om de ändrade kraven.

Planering av konstruktion och utveckling

Organisationen ska upprätta, införa och underhålla en process för konstruktion och utveckling som är lämplig för att säkerställa efterföljande leverans av produkter och tjänster. När organisationen bestämmer faserna för, samt styrningen och kontrollen av, konstruktion och utveckling ska den beakta:

  • Art, varaktighet och komplexitet hos konstruktions- och utvecklingsaktiviteterna
  • De faser i processen som krävs (inklusive tillämplig granskning av konstruktions- och utvecklingsresultat)
  • De aktiviteter som krävs för verifiering och validering av konstruktions- och utvecklingsresultat
  • Ansvar och befogenheter i konstruktions- och utvecklingsprocessen
  • Behov av interna och externa resurser för konstruktion och utveckling av produkter och tjänster
  • Behov av att styra kontaktytor mellan aktörer som är involverade i konstruktions- och utvecklingsprocessen
  • Behov av att involvera kunder och berörda intressenter i konstruktions- och utvecklingsprocessen
  • Krav på efterföljande leverans av produkter och tjänster
  • Vilken nivå på styrning och kontroll av konstruktions- och utvecklingsprocessen som kunder och andra relevanta intressenter förväntar sig
  • Vilken dokumenterad information som är nödvändig för att visa att kraven på konstruktion och utveckling har uppfyllts

Underlag för konstruktion och utveckling

Organisationen ska bestämma de krav som är väsentliga för de särskilda slag av produkter och tjänster som ska konstrueras och utvecklas. Organisationen ska beakta:

  • Krav på funktion och prestanda
  • Information som erhållits från tidigare liknande konstruktions- och utvecklingsaktiviteter
  • Författningskrav
  • Standarder eller praxis som organisationen har förbundit sig att tillämpa
  • Tänkbara konsekvenser av fel beroende på typ av produkter eller tjänster

Organisationen ska bevara dokumenterad information avseende konstruktions- och utvecklingsunderlag.

Styrning och kontroll av konstruktion och utveckling

Organisationen ska styra och kontrollera konstruktions- och utvecklingsprocessen för att säkerställa att:

  • De resultat som ska uppnås är definierade
  • Genomgångar utförs för att utvärdera hur väl resultaten av konstruktion och utveckling uppfyller ställda krav
  • Verifiering utförs för att säkerställa att resultaten av konstruktion och utveckling uppfyller kraven i underlagen
  • Validering utförs för att säkerställa att produkter och tjänster uppfyller kraven på specificerad tillämpning eller avsedd användning,
  • Nödvändiga åtgärder vidtas för problem som upptäckts vid genomgång, verifiering eller validering.

Organisationen ska bevara dokumenterad information om styrning och kontroll.

Konstruktion- och utvecklingsändringar

Organisationen ska identifiera, granska samt styra och kontrollera ändringar som görs under eller efter konstruktion och utveckling av produkter och tjänster. Detta ska ske i den omfattning som är nödvändig för att säkerställa att överensstämmelse med kraven inte påverkas negativt.

Organisationen ska bevara dokumenterad information om:

  • Konstruktions- och utvecklingsändringar
  • Granskningsresultat
  • Godkännande av ändringar
  • Åtgärder som vidtagits för att förebygga oönskade effekter

Styrning och kontroll av externt tillhandahållna processer, produkter och tjänster

Organisationen ska säkerställa att externt tillhandahållna processer, produkter och tjänster uppfyller kvalitetsledningssystemets inrymda krav. Organisationen ska bestämma den styrning och kontroll som ska tillämpas på externt tillhandahållna processer, produkter och tjänster när:

  • Produkter och tjänster från externa leverantörer är avsedda att ingå i organisationens egna produkter och tjänster
  • Produkter och tjänster levereras direkt till kund från externa leverantörer för organisationens räkning
  • Organisationen beslutat att en process, eller del av en process, ska utföras av en extern leverantör

Typ och omfattning av styrning och kontroll

Organisationen ska säkerställa att externt tillhandahållna processer, produkter och tjänster inte negativt påverkar organisationens förmåga att till sina kunder ständigt leverera produkter och tjänster som uppfyller ställda krav. Organisationen ska:

  • Säkerställa att externt tillhandahållna processer styrs och kontrolleras av organisationens kvalitetsledningssystem
  • Definiera den styrning och kontroll som den avser att tillämpa på både den externa leverantören och på resultatet

Organisationen ska beakta:

  • De externt tillhandahållna processernas, produkternas och tjänsternas tänkbara inverkan på organisationens förmåga att ständigt uppfylla kundkrav och tillämpliga författningskrav
  • Hur verkningsfull den styrning och kontroll är som tillämpas av den externa leverantören
  • Bestämma vilken verifiering eller vilka andra aktiviteter som är nödvändiga för att säkerställa att de externt tillhandahållna processerna, produkterna och tjänsterna uppfyller kraven

Information till externa leverantörer

Organisationen ska säkerställa att krav är lämpliga innan de delges de externa leverantörerna.
Organisationen ska kommunicera sina krav i relevant utsträckning till leverantörer:

  • Processer, produkter och tjänster som ska tillhandahållas
  • Godkännande av:
    • Produkter och tjänster
    • Metoder, processer och utrustning
    • Frisläppning av produkter och tjänster
    • Kompetens och eventuella individuella kvalifikationskrav
    • Den externa leverantörens samverkan med organisationen
    • Vilken styrning, kontroll och övervakning av den externa leverantörens prestanda som organisationen ska tillämpa
    • Den verifiering och validering som organisationen, eller dess kund, avser att utföra hos den externa leverantören

Framställning av produkter och utförande av tjänster

Organisationen ska framställa produkter och utföra tjänster under styrda och kontrollerade former. Organisationen ska i relevant utsträckning:

  • Ha tillgång till dokumenterad information som definierar:
    • Egenskaper hos de produkter och tjänster som ska erbjudas eller de aktiviteter som ska utföras
    • De resultat som ska uppnås
  • Ha tillgång till och använda lämpliga resurser för övervakning och mätning
  • Införa övervakning och mätning, för att vid lämpliga tillfällen verifiera att kriterier för styrning och kontroll av processer eller deras resultat har uppfyllts samt att produkter och tjänster överensstämmer med uppsatta kriterier
  • Använda lämplig infrastruktur och miljö för att genomföra processer
  • Tillsätta kompetent personal och specificera relevanta kvalifikationskrav
  • Validera och regelbundet ompröva förmågan hos processer att uppnå planerade resultat för framställande av produkter och utförande av tjänster, där resultatet inte kan verifieras genom efterföljande övervakning eller mätning
  • Införa åtgärder för att förebygga mänskliga misstag
  • Utföra frisläppning, leverans samt aktiviteter efter leverans

Identifikation och spårbarhet

Organisationen ska införa och använda lämpliga metoder för att identifiera resultat från processer när det är nödvändigt för att säkerställa överensstämmelse hos produkter och tjänster.

Organisationen ska identifiera status för dessa resultat med hänsyn till krav på övervakning och mätning under hela framställningen av produkter och utförandet av tjänster.

Organisationen ska, när spårbarhet är ett krav, styra och kontrollera den unika identifieringen av resultaten och bevara den dokumenterade information som är nödvändig för att möjliggöra spårbarhet.

Kunders eller externa leverantörers egendom

Organisationen ska iaktta och följa överenskomna bestämmelser där kunders eller externa leverantörers egendom är under organisationens uppsikt eller används av organisationen. Om bestämmelser för detta ej finns ska de skapas. Organisationen ska identifiera, verifiera, skydda och svara för säkerheten för kunders och externa leverantörers egendom som tillhandahållits för användning eller för att ingå i produkter eller tjänster.

Bevarande

Organisationen ska, i nödvändig utsträckning säkerställa överensstämmelse med krav och bevara de processresultat som uppkommer under framställning av produkter och utförande av tjänster.

Aktiviteter eller leverans

Organisationen ska uppfylla krav på produkt- och tjänsters aktiviteter efter leverans. 
När organisationen bestämmer omfattningen av aktiviteter som krävs efter leverans ska den beakta:

  • Lag och förordningskrav
  • Tänkbara oönskade konsekvenser kopplade till produkter och tjänster
  • Produkters och tjänsters art, användning (inkl relevanta instruktioner) och avsedda livslängd (produkt eller tjänsteinformation)
  • Kundkrav
  • Återkoppling från kund

Styrning och kontroll av ändringar

Organisationen ska, i relevant utsträckning, granska, styra och kontrollera ändringar vid framställning av produkter och utförande av tjänster. Detta för att säkerställa fortsatt överensstämmelse med krav.

Organisationen ska bevara dokumenterad information som visar resultat av granskning av ändringar. Personer som godkänt ändringar eller eventuellt vidtagit nödvändiga åtgärder till följd av granskningen ska kunna härledas.

Frisläppning av produkter och tjänster

Organisationen ska genomföra planerade aktiviteter för att verifiera att kraven på produkter och tjänster har uppfyllts. Frisläppning av produkter och tjänster till kunden ska inte ske innan planerade aktiviteter har slutförts på ett fullt acceptabelt sätt. Undantag kan göras om frisläppningen godkänts av en behörig person samt av kunden där det är tillämpligt.

Organisationen ska bevara dokumenterad information om frisläppning av produkter och tjänster. Den dokumenterade informationen ska innefatta:

  • Bevis på överensstämmelse med acceptanskriterier
  • Spårbarhet till den eller de personer som godkänt frisläppningen

Styrning och kontroll av avvikande processresultat

Organisationen ska säkerställa att fel eller avvikelser i processresultat, dvs. sådana som inte uppfyller ställda krav, identifieras, styrs och kontrolleras, så att oavsiktlig användning eller leverans förhindras.

Organisationen ska vidta lämpliga åtgärder utifrån fel och avvikelsers art och dess inverkan på produkternas och tjänsternas överensstämmelse med krav. Detta ska även omfatta avvikande produkter och tjänster som upptäcks efter att produkter levererats samt under eller efter utförande av tjänster. Organisationen ska hantera avvikande processresultat på ett eller flera av följande sätt:

  • Korrigera
  • Utsortera, avskilja, returnera eller ställa in en leverans av produkter och tjänster
  • Informera kunden
  • Inhämta godkännande för leverans under dispens
  • Utreda fel och avvikelser med avsikt att motverka upprepande

Överensstämmelse med kraven ska verifieras när avvikande processresultat korrigeras.
Organisationen ska bevara dokumenterad information som:

  • Beskriver avvikelsen
  • Beskriver vidtagna åtgärder
  • Beskriver erhållna leveransdispenser
  • Visar vilken ansvarig instans som beslutat om åtgärd för fel och avvikelser
  • Word 2010 Dokumentstyrning - Kvalitetsledningssystem
    Ladda ner
  • Word 2010 Metodstöd behovs-, riskanalys och riskhantering
    Ladda ner
  • Word 2010 Rapport för fel, avvikelse, klagomål och korrigerande åtgärd - Kvalitet
    Ladda ner

Avsnittet handlar om att utvärdera kvalitetsledningssystemet för att säkerställa att det är effektivt och att det ständigt förbättras. Utifrån planeringsfaser ska organisationen överväga och besluta om vad som ska mätas och metoder som ska användas för att kunna utvärdera kvalitetsprestanda.

Avsnittet utvärdering av prestanda avhandlar:

  • Övervakning, mätning, analys och utvärdering
  • Utvärdering av efterlevnad
  • Intern revision
  • Internt revisionsprogram
  • Ledningens genomgång

Övervakning, mätning, analys och utvärdering

Organisationen måste övervaka, mäta, analysera och utvärdera kvalitetsprestanda. Organisationen ska överväga och avgöra:

  • Vad som behöver övervakas och mätas
  • Vilka metoder som i tillämplig utsträckning behövs för övervakning, mätning, analys och utvärdering för att säkerställa tillförlitliga resultat
  • När övervakning och mätning ska utföras
  • När resultaten från övervakning och mätning ska analyseras och utvärderas

Organisationen ska bevara relevant dokumenterad information som visar resultat.

Kundtillfredsställelse

Organisationen ska beakta kunders uppfattning om i vilken utsträckning deras behov och förväntningar har uppfyllts. Organisationen ska fastställa metoder för att inhämta, övervaka och granska sådan information.

  • Produkternas och tjänsternas överensstämmelse med krav
  • Graden av kundtillfredsställelse
  • Kvalitetsledningssystemets prestanda och verkan
  • Om planerade åtgärder har vidtagits verkningsfullt
  • Verkan av åtgärder för hantering av risker och möjligheter, fel och avvikelser
  • Externa leverantörers prestanda
  • Behov av förbättring av kvalitetsledningssystemet

Intern revision

Organisationen ska på ett kontinuerligt sätt planera intervall för genomförande av interna revisioner för att få information om huruvida kvalitetsledningssystemet:

  • Överensstämmer med:
    • Organisationens egna krav på kvalitetsledningssystem
    • Kraven i standarden 9001:2015
  • Har införts och underhållits på ett ändamålsenligt sätt

Organisationen ska:

Planera, upprätta, införa och underhålla revisionsprogram, vilket innefattar frekvens, metoder, ansvar, planeringskrav och rapportering, vilka ska ta hänsyn till betydelsen av berörda processer, ändringar som påverkar organisationen och resultaten vid tidigare revisioner

  • Definiera revisionskriterier och omfattning för varje revision
  • Välja revisorer och genomföra revisioner på ett sätt som säkerställer revisionsprocessens objektivitet och oberoende
  • Säkerställa att resultaten rapporteras till relevanta ledningsfunktioner
  • Utan onödigt dröjsmål vidta lämpliga korrigerande åtgärder
  • Bevara dokumenterad information som visar genomförandet av revisionsprogrammet och revisionsresultat

Ledningens genomgång

Högsta ledningen ska på ett kontinuerligt och planerat sätt ha en genomgång av organisationens kvalitetsledningssystem för att säkerställa systemets fortsatta lämplighet, tillräcklighet, verkan och överensstämmelse med organisationens strategiska inriktning.

Ledningens genomgång ska planeras och genomföras med beaktande av:

  • Status för åtgärder som beslutats vid ledningens tidigare genomgångar
  • Ändringar av externa och interna frågor som är relevanta för kvalitetsledningssystemet
  • Information om kvalitetsprestanda och verkan, vilket innefattar trender i fråga om:
    • Kundtillfredsställelse och återkoppling från relevanta intressenter
    • I vilken utsträckning kvalitetsmål har uppnåtts
    • Processprestanda och produkternas och tjänsternas överensstämmelse med krav
    • Fel, avvikelser och korrigerande åtgärder
    • Resultat från övervakning och mätning
    • Revisionsresultat
    • Externa leverantörers prestanda
  • Resursers tillräcklighet
  • Verkan av åtgärder för hantering av risker och möjligheter
  • Möjligheter till förbättring

Resultat av ledningens genomgång

Ledningens genomgång ska resultera i beslut eller åtgärder som rör:

  • Möjligheter till förbättring
  • Behov av ändringar i kvalitetsledningssystemet
  • Resursbehov

Organisationen ska bevara dokumenterad information som visar resultat av ledningens genomgång.

  • Word 2010 Ledningens genomgång - Kvalitetsledningssystem
    Ladda ner

Organisationen ska arbeta med ständiga förbättringar samt vidta nödvändiga åtgärder för att uppfylla kundkrav och öka kundtillfredsställelsen. Åtgärderna ska innefatta:

  • Förbättring av produkter och tjänster så att kraven uppfylls och framtida behov och förväntningar hanteras
  • Korrigering, förebyggande eller reducering av oönskade effekter
  • Förbättring av kvalitetsledningssystemets prestanda och verkan

Avsnittet avhandlar:

  • Avvikelse och korrigerande åtgärd
  • Ständig förbättring

Avvikelse och korrigerande åtgärd

När ett fel eller avvikelse inträffar (inklusive de som uppkommer till följd av klagomål) ska organisationen:

  • Reagera på avvikelsen
  • Vidta åtgärder för att hantera och korrigera den
  • Hantera konsekvenserna
  • Utvärdera behovet av åtgärder för att eliminera orsakerna till fel eller avvikelser, så att de inte inträffar på nytt eller på annat håll, genom att:
    • Granska och analysera fel och avvikelser
    • Fastställa orsakerna till fel och avvikelser
    • Undersöka om liknande fel eller avvikelser finns eller skulle kunna inträffa
  • Vidta nödvändiga åtgärder
  • Granska vilken verkan genomförda korrigerande åtgärder har haft
  • Uppdatera risker och möjligheter som fastställts under planeringen, om det är relevant
  • Göra ändringar i kvalitetsledningssystemet, där det är nödvändigt

Korrigerande åtgärder ska stå i proportion till konsekvenser av påträffade fel och avvikelser.
Organisationen ska bevara dokumenterad information som visar:

  • Art och beskaffenhet av fel, avvikelser och åtgärder som vidtagits,
  • Resultat av korrigerande åtgärder

Ständig förbättring

Organisationen ska ständigt förbättra lämpligheten, tillräckligheten och verkan av sitt kvalitetsledningssystem.

Organisationen ska beakta resultaten av analys och utvärdering samt resultat från ledningens genomgång för att avgöra om det finns behov eller möjligheter som ska hanteras inom ramen för ständig förbättring.

  • Word 2010 Ledningens genomgång - Kvalitetsledningssystem
    Ladda ner
  • Word 2010 Metodstöd behovs-, riskanalys och riskhantering
    Ladda ner
  • Word 2010 Modell för förbättringsarbete – A3
    Ladda ner
  • Word 2010 Modell för förbättringsarbete – PGSA
    Ladda ner
  • Word 2010 Modell för förbättringsarbete – SMART
    Ladda ner
  • Word 2010 Rapport för fel, avvikelse, klagomål och korrigerande åtgärd - Kvalitet
    Ladda ner

Kassa

Välj kundtyp
Välj leveranssätt
Hur vill du få din leverans?
  • Saknas konto, skapas ett (kostnadsfritt). Alltid tillgängligt via vår tjänst.
Företags- och användaruppgifter
Företagsuppgifter
Faktureringssätt
Kontaktuppgifter Denna person blir också administratör för kontot
Din varukorg
Alltid på Sign on
Uppgradera till abonnemang

Du får pengarna tillbaka om du uppgraderar till ett abonnemang inom 30 dagar.

Din varukorg är tom