1 st "Bas abbonemang" tillagd i varukorgen.

Guide
Guide

Uppsägning pga. arbetsbrist

En uppsägning på grund av arbetsbrist är en komplex handling och process som består av många steg och kräver mycket förberedelse. Varje del måste göras på rätt sätt och i rätt ordning. Misstag kan bli kostsamma och innebära onödiga besvär.

Begreppet arbetsbrist är en sammanfattning av skäl som är verksamhetsrelaterat, då driften måste förändras, inskränkas eller avvecklas. Skälen får då inte härröra sig till personliga orsaker, vilket hanteras enligt en annan process. Som med alla uppsägningsprocesser är det viktigt att hantera alla stegen rätt. 

Följande guide går steg- för steg igenom uppsägningsprocessen vid arbetsbrist, med noggranna beskrivningar av hur du går tillväga samt vad som kan vara bra att tänka på för att undvika kostsamma misstag. Guiden innehåller alla nödvändiga dokument.

Viktigt att också kommentera är att varje sådan här process är unik och arbetsrättslig expertis kan rekommenderas.

Innehållsförteckning
  1. Inledning
    1. Saklig grund för uppsägning
  2. Gör så här
    1. Planering av en organisationsförändring
    2. Information enligt 19 § eller 19a § MBL
    3. Upprätta turordningslista
    4. Omplaceringsutredning
    5. Villkor vid uppsägning
    6. Riskbedömning av arbetsmiljöeffekter
    7. Varsla Arbetsförmedlingen
    8. Information till personalen
    9. Vilka fackliga organisationer berörs?
    10. Begär förhandling
    11. Genomföra fackliga förhandlingar
    12. Skriva protokoll
    13. Arbetsförmedlingen och TRR/TSN
    14. Genomförandet av uppsägningen
    15. Planera avtackning
    16. Sammanställning och uppföljning
    17. Uppsägningstider
    18. Risk för skadestånd vid brott mot LAS
Kategori

För att läsa innehållet i en guide måste du ha ett aktivt abonnemang på tjänsten Dokument Bas eller köpa guiden styckvis. Har du inget abonnemang idag och vill veta mer om tjänsten? Ring oss på telefon 08-408 066 55 eller gör en intresseanmälan så hjälper vi dig!

För att se exempel på hur en guide är uppställd, se Att anställa.

Inledning
Gör så här

Kassa

Steg 1 - Välj kundtyp
Steg 2 - Välj leveranssätt
Hur vill du få dina dokument levererade
  • Saknas konto, skapas ett (kostnadsfritt). Alltid tillgängligt via vår tjänst.
Steg 1 - Företags- och användaruppgifter
Företagsuppgifter
Fakturereringsadress
Kontaktuppgifter Denna person blir också administratör för kontot
Din varukorg
Alltid på Sign on
Uppgradera till abonnemang

Du får pengarna tillbaka om du uppgraderar till ett abonnemang inom 30 dagar.

Din varukorg är tom