Utbildning i grundläggande arbetsmiljö där du får lära dig mer om hur arbetsmiljöarbetet ska gå till i praktiken och vad ansvaret enligt lagar och regler innebär.
Kursföreläsare
Ulla Kylhed Reuterdahl har arbetat med personalfrågor sedan 1997. Hon är idag konsult inom personalfrågor och har haft rollen som personalchef och HR-ansvarig under många år inom olika branscher och organisationer. Ulla har därför en bred kompetens (bl a arbetsmiljö, arbetsrätt, lön, rehabilitering m m) inom personalområdets delar.
Ulla är certifierad arbetsmiljöhandledare i Bättre Arbetsmiljö (BAM) genom Prevent.
Hur skapas en god arbetsmiljö som främjar hälsa och genom det bidrar till verksamhetsutvecklingen? Utbildningen ger också grunderna för ett fungerande systematiskt arbetsmiljöarbete från teori till praktik. Stort fokus ligger på den organisatoriska och sociala arbetsmiljön enligt den nya föreskriften från Arbetsmiljöverket.
Utbildningen ger kunskaper inom:
- Grundläggande krav enligt lagar, föreskrifter och avtal som påverkar arbetsmiljön
- Roller, ansvar och samverkan
- Hur man praktiskt arbetar med det systematiska arbetsmiljöarbetet, inkl. riskbedömning
- Hur man förebygger och hanterar risker såsom arbetsbelastning, arbetstidens förläggning och kränkande särbehandling
- Att förebygga och hantera arbetsrelaterad stress
- Att arbeta hälsofrämjande
- Förstå kopplingen mellan arbetsmiljö, verksamhetsutveckling och ekonomi
Utbildningen är handlingsinriktad där teori varvas med dialog, diskussion och inslag av verkliga exempel. Detta underlättar för att se hur man kan använda lagar och arbetsmiljöverkets föreskrifter i praktiken och förstå vilka faktorer som skapar en välmående och frisk arbetsplats.
Inga förkunskaper krävs.